TUDTAD !?

Receptjeim általában 4 főre szólnak, TUDTAD? a végén
Charlott Haigh: 100 természetes immunerősítő c.
(ALEXANDRA) könyvéből idézek. 2012.10.15.

NEM KELL ÍGY FŐZNI, DE LEHET!

2012. július 2., hétfő

Eltökölök vele

A tökfőzeléket szeretni kell és nem kóstolgatni. Számomra érthetetlen dolog, hogy a tökfőzeléknek és társainak miért van olyan negatív marketingje. Szerintem nagyon is finom; paprikásan vagy paprika nélkül, pörkölttel, fasírozottal, az én konyhámban pedig burgonyagombóccal. Ezen sokan meglepődnek, "Hogy lehet hús nélkül megenni a főzeléket?". Igaz ami igaz, tudományos megfigyeléseim alapulván, a hús és főzelék párosítás az idők során elvesztette eredeti rendeltetését illetve felcserélődött a fontossági sorrend. Figyeljük csak meg - XY: Imádom a tökfőzeléket, merjél csak bátran, fasírtot is, kettőt persze. Hmm, de finom lesz!...
-Fhú, de telezabáltam magam, ajajj, ezt már nem bírom letuszkolni, háát szétdurranok.
Ezzel nem is lenne baj, ha a főzelék fogyott volna el; de sajnos a feltét az amivel degeszre tömtük magunkat a szerencsétlen főzeléket pedig már nem bírjuk magunkba erőltetni. Ejhát.
Mint már említettem nálunk a feltét burgonyagombóc; ezt a mamától tanultam, a mamám az ő mamájától, aki valószínüleg a mamám  mamájának a mamájától... vagy valahogy így.
Általában mi paprikásan készítjük, de most ezzel is kivételt tettem.














TÖKFŐZELÉK, BURGONYAGOMBÓCCAL
Hozzávalók:
1,2 kg főző tök
1 fej vöröshagyma
3 ek. ételízesítő
0,5 dl fehérborecet
1 cs. friss kapor
3+2 ek. liszt
1 p. tejföl
1 tk. őrölt kömény
a burgonyagombóchoz: 
40 dkg burgonya 
1 db zsemle
10 dkg liszt (burgonyától függően, lehet egy picivel több is)
1 db tojás 
szerecsendió
bors, só
ha marad, és miért ne maradna, hogyha  félre tettük: egy kis kapor
A tököt legyaluljuk és meglocsoljuk az borecettel, jól átforgatjuk. A félfőre (félkarika) vágott hagymát zsiradékon megfuttatjuk, majd rádobjuk a tököt és felöntjük vízzel (kb.:1,2 l), őrölt köménnyel és ételízesítővel ízesítjük. Amikor a tök már megpuhult, 3 ek. lisztből rántást készítünk és a tököt berántjuk. A tejföl feléből 2 ek. lisztel habarást készítünk, adunk hozzá a forró léből és a tökbe kavarjuk. Egy csokor kaprot apróra vágunk (egy pici félre teszünk  a gombóchoz) és a főzelékbe szórjuk, készre főzzük. 
Nem tudom miért, de én jobban szeretem némelyik főzelékeket, ha utólag, tálaláskor is rakok bele tejfölt. Ezért készítettem ezt a tököt is kevés tejföllel, de aki gondolja nyugodtan használja az egészet a habaráshoz.
A gombóchoz a megfőtt burgonyát burgonyanyomón áttörjük és a tojással, a lisztel és a beáztatott, jól kifacsart zsemlével sűrű masszát készítünk és befűszerezzük. Vizes kézzel gombócokat formázunk beleőle, amiket sós forrásban levő vízben kifőzünk.
Gombóc főzéskor mindig csináljunk próba főzést, és ha szükséges adjunk még egy kis lisztet hozzá.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése